Så letter vi

“Fredag den 12. oktober blev den største afrejsedag i lufthavnens historie. Samlet var der på efterårsferiens første dag 107.136 rejsende gennem terminalerne.” Sådan står der i den seneste nyhed fra Københavns Lufthavn.

Set i forhold til samme måned sidste år var der 4,2 procent flere rejsende i oktober i år. 2.723.353 rejsende. Og det kun i Københavns Lufthavn.

Jeg gad godt se et regnestykke for, hvor mange ton CO2 de flyrejsende i oktober har udledt. Eller igen, det tal vil sikkert bare gøre mig endnu mere frustreret.

Vi ved, at vi skal skrue ned for flyrejser, hvis vi skal nå at begrænse en katastrofal temperaturstigning. Flytrafik står for cirka otte procent af den globale opvarmning – også selv om det kun er omkring tre procent af verdens befolkning, som flyver uden for sit lands grænser.

London, Stockholm, Oslo, Amsterdam, Paris, Helsinki, Aalborg, Berlin, Frankfurt, Bruxelles. Det er topdestinationerne for rejsende i Københavns Lufthavn, som I kan se. Steder, hvor der kan tages tog eller FlixBus til. Det tager længere tid at rejse, hvis du vælger flyene fra. Det er måske endda dyrere. Men det er også med til at efterlade en sund jordklode til vores børn. Set på den måde er valget ikke så svært, synes jeg.

Nu mangler vi bare, at nogen i rejsebranchen satser stort på togrejser, så det kan blive både billigere og mindre besværligt at rejse klimavenligt. Mens vi venter på dem, så undrer jeg mig over, at det ikke er dyrere at flyve. Hvor er afgifterne på fly, regering?

Kunne I finde på at tage toget eller bussen, når I skal på ferie?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *